Recensioner

 

Jazzbladet 1/2016

*Swing Brothers svänger vidare
Hur står det till med Swing Brothers nu för tiden när ”Mysto” har slutat, har jag hört jazzintresserade människor undra, och själv var jag nog också lite avvaktande när jag kom till Mellby bygdegård utanför Lidköping en lördagskväll i februari i år. Det var föreningen Jazzkatten som hade årsmöte med dans och förtäring, hustrun och jag råkade vara i sommarstugan på Kinnekulle, och det passade bra med en musikafton som omväxling mot myskvällarna vid brasan.
Det krävdes inte många låtar förrän jag var klar med svaret på frågan: Swing Brothers mår väldigt bra och de imponerar på lyssnarna minst lika mycket som förr, det är svängigt, tekniskt drivet, välarrangerat och roligt. Det är ett samspel mellan komp och blåsare som fungerar oerhört bra; detta är musiker som trivs med att spela tillsammans och som kan förmedla denna känsla till publiken med intensitet och koncentration.

Winald tar för sig på gitarr
Lennart ”Mysto” Werdell satte ju förr sin prägel på kompet med sin drivande swing-gitarr, men frågan är om inte hans ersättare, Anders Winald, har fått fått upp trycket ett snäpp till, gitarrspelet är hetsigt, rytmiskt och luftigt på samma gång, och han spelar intressanta ackordsolon då och då. Det märks tydligt att basisten Börje Moberg och trummisen Hasse Skoog gillar att ha Anders med sig, de har samma rytmuppfattning och kompet bildar en svängande enhet.
    Den här kvällen hade Swing Brothers dessutom med sig pianistveteranen LO Persson, enligt vad man sa för att spelningen var så lång (tre timmar) att trombonisten Magnus Bylund var rädd att spela slut på ”ambisen” (läppmusklerna) och ville ha en extra solist med i bandet. Persson är ju en mycket erfaren och anpassningsvillig musiker, och han valde här att spela ganska diskret och återhållsamt, men även han smälte väl in i kompet och solade njutbart.

Och så radarblåsarna
Bylund och rörblåsaren (sopran-, alt- och tenorsax plus klarinett) Johnny Korner drar det tunga lasset att på två man sköta melodispel, solon, över- och understämmor, bakgrunder och riff, detta som i andra band brukar fördelas på minst tre eller fyra blåsare. Och de gör det med beundransvärd påhittighet och finurlighet, stämmorna slingrar sig kring varandra i effektiva arrangemang – jag har faktiskt inte frågat dem hur mycket som är skrivet och inrepeterat och hur mycket som är spontant – jag vet att Magnus och Johnny har spelat tillsammans i så många år och i så många konstellationer att de känner varandra musikaliskt fullkomligt och kan brodera utan att tappa tråden.
    Repertoaren kände jag till stor del igen, det var t ex Swing, Brother, Swing, It Don’t Mean a Thing, Perdido, The Jamfs Are Coming, Swanee River och Tulip Or Turnip. Magnus sjunger i vissa låtar, och det kunde han gärna göra i fler. Kanske även Johnny kunde lockas att sjunga, jag har hört det i andra sammanhang, så här finns en utvecklingspotential! Publiken i Mellby satt enbart och lyssnade första set men dansade desto mer i andra och tredje.

Bert Slättung

Top

Nya LIDKÖPINGS-TIDNINGEN 20 mars 2012

*De svingade sig in i publikens hjärtan
Swingfebern flödade i tisdagskväll i Mellby fullsatta bygdegård. Det var när Swing Brothers och Lidköpings Lindy Hoppers spelade respektive dansade sig sig rakt in i pubtikens hjärtan.

- Det var en ren lyckoträff med swingbandet och swingdansarna, betonade föreningen Jazzkattens ordförande, Bror Johansson, efteråt. En åsikt som, att döma av kommen-tarerna från många av de närmare 100 diggarna, stämde mer än väl.

Först att inta scenen var Swing Brothers med bandledaren och gitarristen Lennart Werdell i spetsen, som bjöd på storbandsswing i det lilla formatet.
   Det är ett uppskattat gäng som behärskar att ta fram nyanserna i swingens innersta nerv, antingen när de drar iväg med sina fantasifulla solon eller i det kollektiva ensemblespelet. Framhållas ska också deras musikaliska kommunikation mellan den tajta rytmsektionen och de båda blåsarna.
   Som sig bör inramades repertoaren av deras husgud Duke Ellington, med den inledande Stompy Jones och den avslutande Take the A-train.

Bland de övriga drygt 20 låtarna ska först nämnas Lonesome, med sin lugna
och sköna melodi. Här ska inte minst prisas Johnny Korner på sin sopransax och Magnus Bylund med sin sordinerade trombon, som gav det där speciella
soundet.
Ellingtons musik återkom i den välkända It Don't Mean a Thing, som är en låt från början av swingeran. Bara att njuta av hela ensemblen och inte minst Bylunds doande på trombonen.

Efter bordets fröjder var det så dags för Lidköpings Lindy Hoppers, väl uppbackade av musikbandet. Det är en social swingdans där rötterna söker sig tillbaka till 1920-1930-talen, då swingmusiken slog igenom på allvar.
   Ett utmärkande drag för Lindy Hop är den fartfyllda dansglädjen, som följdriktigt utstrålade från kvällens sju dansare. En glädje som också var ytterst smittsam på publiken som tände till ordentligt genom att hålla takten. De tre låtarna som bandet spelade till dansen var One Good Turn, Oh Lady Be Good och Tulip or Turnip.

Matz Nilsson

 

Dansglädjen stod i fokus när Lidköpings Lindy Hoppers bjöd på social swingdans.

Top

Jazzbladet 3/2011

*Göteborgs Jazzfestival 2011
... Så ilade vi till Swing Brothers i Taubesalen. Och häpnade över Magnus Bylund, som efter Danmarksresan och två spelningar tidigare under dagen, åter stod på scenen och spelade trombon som en gud! Spelar förnämligt gör ju hela bandet och Lennart ”Mysto” Werdells skenbart nedtonade mellansnack är av rent litterär halt!
...

Sonja Svensson

Top


*Lyckad riksfinal i jazztävlingen på M/S Amorella
... Så dags för våra hjältar Swing Brothers. Sammanbitna intog de scenen. Min kollega Hans W har på annan plats i den här tidningen redan på ett utmärkt sätt redogjort för bandets förtjänster. Låt mig bara konstatera att detta utmärkta band verkligen hade prickat formtoppen denna dag! Efter den avslutande låten, en fräck version av gamla Nagasaki fick de ärrade veteranerna stora ovationer.
... Dags så för avgörande i juryn, som var överens om följande motivering för sitt beslut: Mystos Jazzorkester vann välförtjänt jazztävlingen 2005. Sex år senare, under det nya namnet Swing Brothers, är bandet ännu bättre, med täta välarrangerade ensembler, lyhört samspel, en utmärkt rytmsektion, solister av hög klass, en intressant repertoar, avspänt sväng och en trevlig presentation.
...

Bosse Alftenius

Top

Jazzbladet 1/2011

*Jubileumskonserterna på Nefertiti
30 jan:
...
"Swing Brothers firar 5 år i rampljuset och tillhör trots sin unga ålder våra absolut mest efterfrågade orkestrar. Nu har de facto orkestermedlemmarna några ytterligare år i musikens värld. Mysto, Lennart Werdell, gitarr och banjo hörde jag redan, när jag som 14 åring hängde på Katrinelunds ungdomsgård 1959, så det betyder att han ensam har i varje fall minst 53 års erfarenhet. Plussar man på de övriga så blir det säkert några 100 års musicerande som nu återfinns i underbara Swing Brothers.
   Orkestern har i en medlemsomröstning blivit vald att representera Västsverige i Riksfinalen på Silja Lines färja, Amorella, till Åbo den 24-25 mars.
   På trummor har man en av Göteborgs bästa batterister, Hasse Skoog. Johnny Korner på olika saxar och klarinett står tillsammans med Magnus Bylund för de flesta arrangemangen. Johnny, improvisationens mästare, spelar för övrigt också med i Vintage Jazz Big band och Foggy Bottom. På bas härligt drivande Börje Moberg som är ett basistiskt fenomen med en stor säkerhet och precision i sina bassolon.
   Swing Brothers drog med publiken under sin jubileumskonsert till ett musikaliskt klimax. Något av det bästa jag har hört. Man drog igång sin konsert med Swing Brother, Swing, (vad annars?) och blandade sedan sin fint balanserade repertoar med klassiska kompositioner, som After You´ve Gone, Bourbon Street Parade, Careless Love (i en för mig helt unik, spännande tolkning) och It Don´t Mean a Thing If It Ain´t Got That Swing. Några låtar som inte tillhör de man hör så ofta var Nagasaki (Warren & Dixon 1928), Crawfish Shuffle (Bob Wilber, 1972), synonym med Johnny, och den underbara svängiga Stompin´at the Woodside (Basie, 1938).
    Swing Brothers blåsare har en unik stämföring och man ser hur Johnny och Magnus njuter av varandras solon och den musikaliska kommunikationen dem emellan. Kompet med Hasse Skoog och hans trolleri med stockar och vispar, svängiga och drivande basisten Börje Moberg och i tillägg Mystos gitarrkomp med ett och annat solo skapar ett härligt sväng som gjorde publiken extatisk. En kväll på Nef att minnas."

Hans Westerström

Top

Duke Ellingtonsällskapets bulletin 3-2010

*Duke på Göteborgsfestival 2010
av Conny Svensson

Swing Brothers
Femmannaorkestern Swing Brothers består av två redan nämnda blåsare, Johnny Korner och Magnus Bylund (den sistnämnde medverkar alltså i alla de tre orkestrar*) som presenteras i denna artikel!). Vidare ett komp med Lennart ”Mysto” Werdell (gitarr), Börje Moberg (bas) och Hasse Skoog (trummor). På orkesterns hemsida besvaras frågan ”Husgudar?” så här: ”Fats Waller, bröderna Gershwin och så naturligtvis Ellington, Ellington, Ellington”. Swing Brothers bildades 2004 och vann följande år Riksfinalen i Klassisk Jazz.
   För arrangemangen svarar Korner och Bylund. Interaktionen mellan de båda blåsarna (”ett radarpar”) beskrivs sakkunnigt och fint i Bert Slättungs Jazzbrev 2006: ”otroligt samspelta, deras stämföring klingar helt underbart (en del är förmodligen skrivna eller memorerade arr, men jag har en känsla av att de känner varandra så väl att de hittar under/överstämmor och kontrapunktiska figurer till varandras solon rent spontant)”. Till denna karakteristik finns inte mycket att tillägga, annat än att en återkommande favoritmelodi är It don't mean a thing if it ain't got that swing, och nog svänger det rejält om denna kvintett!
   Jag skulle verkligen önska att huvudstadens många Ellingtonentusiaster finge tillfälle att höra något av dessa band, eller helst alla tre. Inte bara musikaliskt är det en upplevelse. Snacket mellan låtarna sköts med bravur av verbalt ekvilibristiska och vitsiga göteborgare. Det är sannerligen ett rent nöje att lyssna till roliga och kunniga presentatörer som Sture Svarén, Rolf Sundby och "Mysto" Werdell.
______

*) Peoria Jazzband, Vintage Jazz Big Band och Swing Brothers

 

Top

BORÅS TIDNING 2010-04-16

*En swingig kväll på Jazzklubben
av
Bibben Fagerström

Konsert: SWING BROTHERS
Club Jazz In Time
Restaurant Plaza

RECENSION. Swing var det täckande ordet för onsdagens träff hos Club Jazz In Time. Swing Brothers är namnet på den kvintett som gladde en fulltalig publik.
   Ellington inramade kvällen. Man inledde med Stompy Jones och avslutade med Take the "A"-Train. Däremellan hade man plockat fram guldkorn bland jazzens melodier. Karakteristiskt för bandet är de små trevliga arrangerade partierna, och så vet dom finessen med nyansering i spelet.
   Magnus Bylund är trombonist och svarade för många goda solon. Tillika är han en bra vokalist. Det visade han i bland annat Luncefords gamla signaturmelodi Rhythm Is Our Business. Bylund svarar tillsammans med Johnny Korner, bandets andre blåsare, saxar och klarinett, för alla trevliga arrangemang. Bob Wilber är en stor inspirationskälla för Korner. Här var ett arrangemang på Wilbers Crawfish Shuffle, där Korner hade utmärkta solon på både sopran- och altsax.

KOMPET I BANDET är värt en särskild eloge. Lennart Werdell, gitarr, Börje Moberg, bas och Hans Skoog, trummor hade den lätta luftighet man så ofta saknar hos andra band. Jumpin at the Woodside var Basies bidrag till ett bra repertoarval. Här hade både Moberg och Skoog goda insatser. Kapellmästare Werdell hade utöver bra komp ett bra vokalinslag i See See Rider.
   1924 hade bröderna Gershwin en framgångsrik musikal på Broadway, Lady Be Good. Mest kända melodin där är Oh, Lady Be Good. Den framfördes här, och Korner svängde härligt på sin tenorsax. Sitt utmärkta klarinettspel visade han i After You've Gone, där vi också fick höra versen. En härlig kväll där det är svårt att hitta något negativt.
¢

Top

Orkester Journalen 2009-08-22

*Fyra intensiva jazzdagar i Götet
av Tore Ljungberg

...
Den av föreningen Classic Jazz i Göteborg arrangerade riksjazztävlingen har sett många talanger födas. En av dem var sångerskan Elin Wrede, ursprungligen från Gråbo utanför Göteborg, som studerat på musikhögskolan i Malmö, som vann tävlingen med sin kvartett 2006. Året innan vanns tävlingen av Swing Brothers från Göteborg. Nu möttes de två vinnarna och det blev en härlig, svängig konsert med många av jazzens evergreens. Elin Wrede är en duktig sångerska som vet hur de gamla texterna behandlas, hon har stor känsla för materialet. Swing Brothers representerar också en härligt svängig swingstil och mötet mellan bröderna och Elin fungerade perfekt till publikens stora glädje.

(OJ Recensioner/På scen 2009-08-22)

Top

Tradjazzpulsen No 7 - 09

*Göteborgsfestivalen
... Matrast på Kometens trädgård och så tvärs över gatan till Parken (f d Harrys) för att lyssna på Swing Brothers med Elin Wrede – ännu ett toppengäng. Elin var bättre än någonsin och sjöng bl a en fin version av All of Me, Halleluja I Love Him So samt My Heart Belongs To Daddy.
...

Kerstin Arghe

Top

Jazzbladet 4/2009

*Göteborgs Jazzfestival 2009
... Efter sedvanlig räkfrossa var det dags för kvällspasset. Det kunde inte ha börjat bättre. Swing Brothers för kvällen förstärkta med Lars-Olof Persson på piano och inte minst med den mycket duktiga sångerskan Elin Wrede, vinnaren av riksfinalen i 2006 års jazztävling. Enda gången för övrigt som jag röstat på ”rätt” vinnare. Vad hon har utvecklats sedan dess! Hon sjunger fantastiskt bra och deltog med röst i vissa ensemblepartier på ett utmärkt sätt. Swing Brothers var som vanligt bra och med den fördelen för kvällen att kapellmästaren inte pratade så mycket. Det gav större utrymme för den goda musiken.

Tommy Nilsson

Top

Apropå omslaget: Swingsuccé med Wilber, Erstrand och Swing Brothers

Det blev en minnesrik kväll måndagen den 27 oktober i Burgårdens konferenscentrum. Swing Brothers gav en strålande konsert med musik i den stil som orkesternamnet förpliktigar till.

Svängbrödernas kvalitet känner vi ju väl vid det här laget. För kvällen hade man två gäster som förstärkte det hela ytterligare: den fantastiske Bob Wilber på klarinett och sax och vår svenske, inte mindre framstående, vibrafonist Lars Erstrand.

Johnny Korner har i alla år varit en stor beundrare av Bob Wilber, vilket hörs i hans eleganta spel. Nu hade han tillfälle att spela tillsammans med sin förebild, och resultatet blev synnerligen lyckat. Vi fick höra Wilber och Korner på två sopransaxar i Stompy Jones och Nagasaki. Wilbers klass känner vi ju, inte minst från samarbetet med Kenny Davern i Soprano Summit att Johnny är en mästare har vi ju många gånger fått belägg för. Om man slöt ögonen och lyssnade när man hörde dem båda var det omöjligt att höra vem som var vem. Bob Wilber hade också ett utmärkt solonummer på klarinett den gamla vackra Poor Butterfly.

Lars Erstrand bjöd på många fina solon. Som featurenummer fram-förde han gamla välkända How High The Moon, där han citerade Lionel Hamptons berömda introduktion. Nog bekräftade vännen Erstrand att han också är en stor mästare!

Bob Wilbers sjungande fru Pug Horton var en vinnande scen-personlighet och värmde publiken med bl a sina tolkningar av After You've Gone och Wrap Your Troubles In Dreams.

Den andre blåsande swingbrodern Magnus Bylund visade med eftertryck att han behärskar ett brett register då det gäller trombonejazz.

Kompet med herrar Werdell, Skoog och Moberg svarade för en perfekt uppbackning kvällen igenom – lätt, välnyanserat och hårdsvängande. Bob Wilber kunde inte önska sig en bättre rytmsektion .....

Efter en hårdsvängande China Boy för två klarinetter tackade publiken musikanterna med stående ovationer. En fantastisk kväll som bekräftade att Swing Is The Thing!

Bibben Fagerström

Top

2008-10-30

Bert Slättung, Jazzbrev vv 44-46, 2008

*Bob Wilber-konserten
Måndagkvällens swingkonsert i Burgårdens konferenscenter i Göteborg besöktes av ca 300 personer och blev en stor succé, en fjäder i hatten för våra lokala berömdheter Swing Brothers, som nu bör ha fått sitt verkliga genombrott i större sammanhang, och en välbehövlig revansch för den nya styrelsen för Classic Jazz Göteborg efter försöket med det nya jazzstället Byns Bistro, som inte verkar ha överlevt de första veckorna.

Swing Brothers backade med den äran upp de båda världsnamnen Bob Wilber, Sidney Bechets arvtagare på sopransax och sedan många decennier en av de främsta missionärerna för den klassiska jazzen genom olika "repertoarband", och vår egen Lars Erstrand, ansedd som en av samtidens främsta vibrafonister.

Bob Wilber som här spelade både klarinett, sopran- och altsax, är 80 år gammal, vilket knappast märktes på hans spel, möjligen slirade han någon gång på klarinetten, och mest njutbar var han i mina öron på alten, med skön ton och vacker och välformulerad frasering. Hans ton på den, efter vad han själv berättade, nära 90 år gamla sopransaxen av märket Conn var något nasal - ett arv efter Bechet? - och jag tyckte Johnny Korner i Swing Brothers lät väl så bra på sin Rampone Cazzani-sax, men Johnny är förstås 15 år yngre...

Både Wilber och Erstrand verkade trivas förträffligt med kompgruppen Swing Brothers, vilka, som de brukar, spelade en gedigen swing, kanske något mer återhållsamt än annars - den ende som vågade sig på lite musikaliskt "bus" var som så ofta trombonisten Magnus Bylund. Till sitt utseende och i sin framtoning påminde Bob Wilber om en gammal adjunkt som strängt men välvilligt övervakade och med små nickar och gester styrde sina välartade elever och med miner och applåder gav dem sitt erkännande. Lars Erstrands klubbor for i blixtrande fart över instrumentets tonplattor, han såg jämngammal ut med Wilber, men han är faktiskt ´"bara" 72, visste någon i min bänkrad att berätta.

En bit in i programmet presenterades kvällens överraskning, Bob Wilbers hustru Pug Horton som släpptes fram till mikrofonen och framförde några av populärjazzens mera slitna dängor, med en röst som kanske upplevt bättre dagar men med ett gemytligt och folkligt uppträdande, som på ett positivt sätt mjukade upp en föreställning som ibland hade en liten tendens till att bli något för "akademisk" och vördnadsfull.

Som helhet var detta en kväll att minnas och man kan bara beklaga dem som inte tog chansen att uppleva den.

Top

Nya LIDKÖPINGS-TIDNINGEN 13 okt 2008

*Lyckad Jazzfestival i Lidköping
...
- Det här är kvalitetsmusik, menade fem entusiastiska ungdomar i 20-årsåldern.
...
Först på scenen var Göteborgsgänget Swing Brothers, som lirar småbandsswing, med en repertoar hämtad från tiden strax före klarinettisten Benny Goodman, kallad "King of Swing", intog scenen.
   Bland låtarna ska först nämnas Duke Ellingtons It Don't Mean a Thing med mästarens omisskännliga sound. En ganska fartfylld låt där soloinslagen avlöste varandra. Magnus Bylunds sordinerade trombon ska inte minst framhållas. Det svängiga fortsatte med Louis Armstrongs Swing That Music, som kom till i skarven mellan just New Orleans-musiken och den efterföljande swingen.
...
Matz Nilsson

Swing Brothers svängde iväg med en rad godbitar från swingeran.
Foto: Daniel Strandroth

Top

JAZZBLADET nr 3, 2008

*Göteborgs Jazzfestival 2008
...
Lördagen inleddes med Swing Brothers, svenska mästare i jazz som Lennart Werdell aldrig försummar att framhålla. Denna dag var man nästan böjd att hålla med honom. Johnny Korner och Magnus Bylund är fantastiskt samspelta och stunsen som finns i Soprano Summit återfinns också här tack vare det vassa kompet med Börje Moberg, bas, Hans Skoog, trummor och Lennart Werdell, gitarr. Min trombone-mani blev väl tillgodosedd genom Magnus' skickliga och lyhörda spel.
...

Tommy Nilsson

Top

BORÅS TIDNING 22 FEBRUARI 2008

*Swingfest på jazzklubben
RECENSIONER
2008-02-22

Konsert: Swing Brothers

Club Jazz Intime

Restaurang Plaza

 

Den träff Club Jazz Intime hade i onsdags blev ett verkligt swing party. Det var den utsökta kvintetten Swing Brothers som var kvällens gäster och höll det kokande kvällen igenom.

Sättningen på bandet är två blås: saxar, klarinett, exekverade av Johnny Korner. På trombon, Magnus Bylund. Ett svängigt komp, Lennart Werdell gitarr, Börje Moberg bas och Hasse Skoog trummor. Givetvis förekom flera Ellington nummer. Ett var den fina Rent Party Blues från 1929. Här lanserades Johnny Korner på sopransax. Att Korner på detta instrument är inspirerad av Bob Wilber är alldeles tydligt. Magnus Bylund hade ett utmärkt sordinerat trombonsolo. Magnus hade utöver flera goda solon på sin trombon under kvällen även en del bra vokala insatser. En var I’ll Be Seeing You, där han också lät oss höra versen. Lennart Werdell sjöng Louis Armstrongs melodi från 1936, Swing That Music. Utöver sången gladdes man över hans fina gitarrkomp. Det är oss bekant vilken bra basist Börje Moberg är. Utöver hans stadiga komp hörde vi honom också som solist i en komposition av danske instrumentkollegan Hugo Rasmussen, Sweets For The Sweet. Givetvis spelade bandet Ellingtons axiom från 1932 It Don’t mean a Thing If It Ain’t Got That Swing. Härliga solon och bra sång. Hasse Skoogs insatser bakom trummorna var föredömliga. Hans vispkomp var helt suveränt. Tillsammans med Mobergs bas och Werdells gitarr åstadkoms ett luftigt och svängigt komp. Bandets fina sätt att nyansera bör framhållas. Bylund och Korner svarade för de trevliga arrangerade partier som inramade solona.

Kvällen gav ytterligare ett belägg för att ”Swing is the Thing”.

Bibben Fagerström

Top

12 DECEMBER 2006

Bert Slättungs Jazzbrev vv 50 o 51, 2006

*SWING BROTHERS
Jag var på konsert i Stadsbibliotekets hörsal igår kväll. Där spelade Swing
Brothers - f d Mystos Jazzorkester - med Svenna Dahlberg som gäst, och det
blev en härlig upplevelse. Swing Brothers (som ju vann riksfinalen i
jazztävlingen 2005) var bra redan för ett par år sedan, men nu är de helt
enkelt lysande. Kompet med Mysto Werdell på gitarr, någon gång (alltför
sällan tycker jag) på banjo, Börje Moberg på bas och Hasse Skoog på trummor
(med kalvskinn!) är makalöst drivande och svängigt och de bägge blåsarna
Johnny Korner på saxar av olika storlekar och klarinett (alltför lite tycker
jag) och Magnus Bylund på trombon är ett "radarpar" om uttrycket tillåts; de
är otroligt samspelta, deras stämföring klingar helt underbart (en del är
förmodligen skrivna eller memorerade arr, men jag har en känsla av att de
känner varandra så väl att de hittar under/överstämmor och kontrapunktiska
figurer till varandras solon rent spontant).

Och till denna sammansvetsade grupp lades nu (tydligen utan några egentliga
repetitioner) Sven-Erik "Svenna" Dahlberg som med sin enorma rutin utan
problem smälte in i gänget, som deltog smakfullt och infallsrikt i kompet
och som då och då exploderade i egensinniga och tonrika solon - han fick
till publikens förtjusning också spela en låt (Misty) helt ensam och en (St
Thomas) med enbart bas- och trum-komp.

Repertoaren var en mycket välavvägd blandning av stillsammare melodier och
häftigt svängande up tempo-låtar.

Bibliotekets hörsal - väldigt lämplig för konserter av det här slaget - var
mer än 2/3-full och publiken mycket entusiastisk.

Vid utgången såldes för 100:- Swing Brothers första skiva (se nedan), en
"hembränd" cd med titeln "Försmak" (detta skall enligt Mysto betyda att en
"huvudrätt" i form av en studioinspelad cd är att vänta ganska snart) med 13
spår inspelade live under jazztävlingen. De som missade konserten kan säkert
beställa cd:n genom att kontakta Mysto på adress
lennart_werdell@hotmail.com
 

Top

BORÅS TIDNING FREDAGEN DEN 18 NOVEMBER 2005

*Swingfest på jazzklubben
Club Jazz in Time, Borås:
MYSTOS JAZZORKESTER

►RECENSION. 1932 myntade, komponerade och spelade Duke Ellington in It Don't Mean A Thing If It Aint Got That Swing. Ett axiom som egentligen gäller all musik.

Ett band som till fullo tagit fasta på detta är Mystos Jazzorkester som i onsdags gästade jazz­klubben. Alla fem i bandet är delaktiga till det fulländade resultatet. Blåsarna Johnny Korner på klarinett och saxar och Magnus Bylund trombon svarade för utmärkta soloinsatser.

Lika nämnvärt är de trevliga arrangerade partierna i låtarna och ett friskt och humoristiskt framförande. Hur bra ett bands blåsare än är, så blir det pladask om dom inte backas upp av ett drivande komp. Bättre komp än vad Börje Moberg, bas, och Hasse Skoog, trummor, presterade i denna stilart, är svårt att tänka sig.

Till dessa båda ett ovärderligt tillskott i kapellmästaren Lennart "Mysto" Werdells perfekta akus­tiska gitarrkomp. Ellington var flitigt representerad. Hans Rent Party Blues tolkade Korner synnerligen vackert på sopransax. Mer Ellington blev det i den inte så ofta hörda A Gypsy Without A Song. Bylund var också en god vokalist, med Wrap Your Troubles In Dreams som kanske den bästa. Här skall också ges en eloge för synnerligen fint tempo.

DET VERKAR KANSKE lite dumt att tävla i musik. Men så har nu skett några år. Föreningen Classic Jazz i Göteborg står som arrangör, och så är det deltävlingar i Stockholm och Skåne.

Mystos jazzorkester segrade i våras. Fick högsta poäng av såväl jury som publik. Att så skedde är lättförståligt efter att ha hört bandet i onsdags.

Bibben Fagerström

Top
 

JAZZBLADET nr 2, 2005

*Hög musikalisk standard i årets Jazzriksfinal
Gammal är äldst, sägs det. Så det var knappast en överraskning att Mystos Jazz­orkester vann årets jazztävling den 2 april i år. Men marginalerna var små, det var få poäng som skilde de tre tävlande orkestrarna. Tvåa blev Swing Delight från Stockholm och trea Doxy Music från Malmö‑Lund.

Lennart Werdell, kapellmästare för Mystos Jazz­orkester var mycket nöjd efter segern.
‑ Kul, säger han. Det är positivt att folk lyssnar på det här och ställer upp och lyssnar på oss. I år var det ju bara swingband som tävlade i riksfinalen. Vi väljer lite knöligare låtar och presenterar dem på ett melodiöst och otvunget sätt. Tycker också att det är roligt att det börjar komma unga musiker som spelar den här musiken. Som malmöbandet Doxy Music, deras unge vibrafonist Lars Ljungberg imponerade.

Trodde ni att ni skulle vinna?
- Ja, det kändes så sedan vi vunnit regionfinalen i Göteborg. Vi gick in på de andra två bandens hemsidor och lyssnade på dem och vi kände att vi nog var snäppet bättre.

Prissumman 30 000 kronor ska användas till en ny PA‑anläggning.
‑ Så betalade vi också en del av flygbiljetten för Magnus Bylund, som egentligen skulle åkt till Kina dagen före finalen. Magnus kom i väg och anslöt sig till Peoria i Shanghai.
‑ Blir det pengar över kanske vi satsar dem på en CD, tillägger Mysto.

Mystos Jazzorkester har en till tre spelningar i veckan.
‑ Det är fullt tillräckligt, säger Lennart "Mysto" Werdell.

Medlemmarna i bandet är, förutom Lennart och Magnus, Johnny Korner, Börje Moberg och Hasse Skoog. Magnus Bylund spelar också i Peoria Jazzband som nu flög till Shanghai för att medverka på jazzfestivalen där. Det blev också ett par spelningar i Peking. Mystos vann på rutin, säkerhet och spelglädje. Samtliga musikanter har stor scenvana och vet hur publiken ska tas och solisterna har hög kvalitet.

Tvåan Swing Delight från Stockholm, som med sin andraplats plockade hem 25 000 kronor, består av sex musiker och en sångerska. Bandet hade mycket väl­skrivna arrangemang, blåsarna, två saxar (bland annat en bassaxofon) och trumpet, gav en speciell klang. Ingela Nelson sjöng i en specialmikrofon, som gav hennes röst lite 30‑talsatmosfär.

Saxofon och vibrafon gav skånska Doxy Music ett speciellt och friskt sound. Trumslagaren Anders Hassgård har rätt swinganslag, sångaren Petri Soikkelis röst skapade nattklubbsstämning. Vibrafonisten Lars Ljungberg spelade med fyra klubbor och bidrog till svänget. Doxy Music kommer att gå långt och är väl värda sina 20 000 kronor.

Omröstningen var mycket jämn och poängskillnaden liten. Över huvud taget var den musikaliska standarden på årets tävling mycket hög, kanske den bästa under de här fem åren som tävlingen ägt rum.

TORE LJUNGBERG
Musikskribent och jurymedlem.

Top

TRADJAZZPULSEN No 4-05

*... Band nr 2 blev MYSTOS JAZZORKESTER, också detta en kvintett men, till skillnad mot bandet innan, med "jazzrävar" som varit med länge, såsom Lennart "Mysto" Werdell (bjo/gui), Johnny Korner (sax/cl), Magnus Bylund (tb/voc), Börje Moberg (bas) och Hasse Skoog (dr).

Man inledde med en klassiker, Sweet Georgia Brown från 1925 - alltså ingen mjukstart! - med att ensemblen upprepat markerade några takter (1,2,,-) och därefter gavs plats for klarinettsolo växelvis helt utan komp, raffinerat och effektfullt - sedan banjosolo understött av bas och trummor och åtföljt av trombonsolo, mäktigt och skickligt. Detta påhejat av Johnny, men inte med spel utan taktfast handklappning (kanske 1 poäng for det sceniska enl. juryns bedömningsgrunder). Stämningen på scenen och bland publiken steg och efter ensemblespel med mycket riff var då låten till ända. Publiken signalerade genom applåder och jubel att här fanns en tänkbar segrare.
     Och fortsättningen blev en något nedvarvad låt, närnligen Minor Swing (Reinhardt/ Grappelli). Därmed blev det dags för Mr Mysto att byta "paddel" som han uttryckte saken, alltså byte från banjo till gitarr. Så blev det mjuksväng med inledande gitarrspel åtföljt av duospel på trombon och altsax och med spontana (dvs sannolikt väl inrepade) gitarrinlägg. Därefter följde i tur och ordning solospel med alt, gitarr och trombon. Självfallet sedan ensemble och mycket plats även för de övriga i kompet. Bandet i helhet lirade alldeles utmärkt genom skickligt samspel och solospel.
     Nästa låt blev Tulip or Turnip (Ellington 1946) ytterligare något nedvarvat (nu i "medium"') med inledande ensemblespel rned mäktigt blås (trots det blygsamma antalet). Magnus fick här befria sig från instrumentet och greppade istället sångmicken, och mästertrombonisten visade att visst kunde han sjunga också. Gesterna avslöjade att inte bara publiken utan även han själv hade roligt! På scen är allt publikfrieri tillåtet och låten avslutades sedan med mera sång under publikens jubel.
     Nästa låt? Jo ... Mr Mysto förkunnade att det skulle bli något ur "jazzens bibel" nämligen Ellingtons It don 't mean a thing (if it ain't got that swing) från 1932. Därmed var det dags att vrida metronomen åt andra hållet, dvs varva upp! Låten är en låt som det svänger om nästan oavsett vilket band som spelar - men här svängde det minsann extra! Magnus inledde med sång i fritt och lugnt tempo understött av Börjes basspel. Sedan följde solospel med alt, trombon och växelvis trummor-bas samt ensemble med riff.
     Därefter följde en lugnare låt, Swanee River med mäktigt ensemblespel rned trombon, sax, banjo och det övriga kompet.
     Lady, be good
blev nästa melodl och också den näst sista. Bandet inledde med ensemblespel åtföljt av diverse solospel och här utmärkte sig nog Johnny som den "hottaste".
     Sista numret blev ett måste, dvs den obligatoriska Idas Sommarvisa. Här inledde (denna gång i inhemsk tappning!) Börje med fint basspel och sedan så småningom hela bandet utan att bryta det stilmässiga. Inte hur länge som helst dock för visst skulle också här kryddas med jazzrytmer. Mitt i någonstans tror jag att Ida fick sällskap av Pippi i några takter. Sedan gavs även här smakprov på karibiska rytmer (Pippis idé ?) och i detta gung seglade så skutan med Mystos Jazzorkester i hamn under bifall från en upprymd publi
k!
...

                                                                                                                     Claes Koffman

Top
 
 

Orkester Journalen 5/2005

Vinnarbandet:  Lennort 'Mysto' Werdell,
Börje Moberg,  Johnny Korner, Hasse Skoog och Magnus Bylund
Ingela Nelson stod för skön sång i Swing Delight från Stockholm, som tog andra pris i årets tävling
VÄSTKUSTSKA VINNARE

För fernte året i rad genomfördes tävlingen 'Klassisk jazz' för amatörband ombord på m/s Stena Scandinavia den 2 april. Tävlingen vanns av Mystos Jazz-orkester från Göteborg och Borås, på andra plats kom Swing Delight från Stockholm och trea blev Doxy Music från Malmö och Lund. Prissummor-na, som sponsrats av Stena Line, var 30 000, 25 000 respektive 20 000 kronor.
    Egentligen var alla tre banden vinnare - från början. Alla hade näm-ligen vunnit var sin deltävling. Tävlingen arrangeras av Jazz på Österlen i Simrishamn, Tradjazzens Vänner i Stockholm och Classic Jazz i Göteborg och deltävlingama har genomförts på dessa tre orter under våren. Totalt har 27 band deltagit.
    Efter en jazzfestival tur och retur ombord på Stenafärjan Göteborg-Kiel, där de deltagande banden 'värmde upp' båda kvällama, genom-fördes tävlingen vid kaj i Göteborg lördagen den 2

april. På detta sätt lärde publiken väl känna ban-den inför den avgörande omröstningen i sjäIva tävlingen. Där hade banden två krav på sig, dels att spela högst en halvtimme, dels att framföra sin version av Idas sommarvisa. Omröstning skedde se-dan av en jury bestående av fyra jazzexperter och av publiken efter ett ganska komplicerat men säkert rättvist system. Juryn bestod av Ingvar 'Big' Pettersson från Föreningen Classic Jazz Göteborg, Göran Thorén från Sirnrishamn, samt två OJ-medarbetare: Bosse Scherman från Stockholm, och Tore Ljungberg från Göteborg. Juryns medlemmar uttryckte efteråt att det varit mycket svårt att fördela sina poäng.
Doxy Music fick mycket beröm för sitt spel med en hel del inspiration från Sonny Rollins och spåddes en ljus framtid med tanke på den låga medelåldern. Själv var jag mycket imponerad av
vibrafon-isten Lars Ljungberg, som spelade friskt, djärvt och svängigt. Övriga i bandet var Petri Soikkeli såing, Kristoffer Larsson tenorsax, Fredrik Åkesson bas och Anders Hassgårdtrummor.
S
wing Delight spelade 'organiserat', det vill säga efter noter, och det var bra och fräsiga arr. Bland solisterna vill jag fram-hålla trumpetaren Fredrik Savander och skön-sjungande Ingela Nelson. Två av hennes tre barn medverkade framgångs-rikt i bandets version av Idas sommarvisa. Bertil Ekman är en drivande trummis och övriga medverkande var Ari Haraldsson och Anders Jansson saxofoner,  Jacob Ullberger gitarr och Staffan Sjödén bas.
Mystos Jazzorkester var alltså det vinnande bandet och det var tippat av många. Det har fått sitt namn av Lennart 'Mysto' Werdell, bandets banjoist, gitarrist och vokalist. Jag fäste mig särskilt vid Magnus Bylund, till professionen musiklärare,
som. behandlade sin trombon utomordentligt: fint och mycket varierat. Övriga musikanter är Johnny Korner altsax och klarinett, Börje Moberg bas och Hasse Skoog trummor.
    Ordföranden i Före-ningen Classic Jazz Göteborg, Anders Hultman, skötte värd-skapet galant med många göteborgska skämt, sorn väckte stor munterhet. Själv spelar han banjo i bandet Sir Ossbons. Alla i styrelsen för Classic Jazz Göteborg spelar förresten instrument, och när man spelar ihop kallar man sig The Board Band. De musicerade i många sammanhang på resan, bland annat på krogen Kieler Brauerei, där det var jam session hela eftermiddagen då Stena Scandinavia 1åg vid kaj i Kiel.
    En ros till arrangörerna av denna tävling för vad de gör för att främja den klassiska jazzen, den grund som all jazz vilar på och utvecklas från.

EVERT DUELL

Top
 
Detta är en utskrift från Göteborgs-Posten.
Uppdaterad: 2005-04-02 21:48

Heta jazzvindar till havs

PÅ SCEN: Mystos Jazzorkester från Göteborg vann Jazztävling 2005.
Efter att ha mött konkurrenterna till havs togs segern i hamn.

I torsdags gick de tre finalbanden ombord på Stenas Tysklandsfärja. Mystos Jazz-orkester från Göteborg, Swing Delight hemmahörande i Stockholm och Doxy Music med medlemmar från Lund och Malmö.
Inför publik och jury spelade banden vardera sex set under resan. När färjan la till vid Majnabbe i Göteborg vid middagstid i går väntade ytterligare varsin halvtimmes spelande för banden.
Därefter vart det dags för de cirka 200 i publiken och för juryns fyra jazzexperter, att fördela sina poäng.
In i det sista var röstningen jämn, med knapp marginal segrade alltså hemmabandet Mystos som därmed kunde raka hem segersumman på 30 000 kronor. På andra plats kom Swing Delight.
Från början var 27 band med i den rikstäckande tävlingen som för femte året arrangerades av Classic Jazz i Göteborg.
- Vårt huvudsyfte är att sprida och öka intresset för den här typen av klassisk jazz, en traditionell form som är både begriplig och underhållande. Min uppfattning är att intresset, både bland musiker och publik, är på uppgång, om inte annat märker vi ett ökat intresse för tävlingen, säger Anders Hultman, ordförande i Classic Jazz.
På köpet får de inblandade några dagar där det intensivt pratas och spelas jazz.
- Under båtresan har det blivit många jam i diverse spännande konstellationer, därmed en hel del sena timmar, säger Anders Hultman.
Även i fjol segrade ett band från Göteborg, då var det Jazz Preachers som tog hem titeln.
Magnus Jönsson
031-62 45 57 magnus.jonsson@gp.se
 
Fakta

Mystos Jazzorkester

I den segrande kvintetten från Göteborg ingår Hasse Skoog, Börje Moberg, Magnus Bylund, Johnny Korner och Lennart "Mysto" Werdell.

 
 
Copyright © 1995 - 2005 Göteborgs-Posten

Top